اصول و خاستگاه مشترک اديان
به گزارش شفقنا، سيد ابراهيم سجادي در شماره ی 32 فصلنامه ی پژوهش های قرآنی نوشت: ديدگاه دوم از موضعي برتر توانسته است با ادعاي تخاصم زايي، دين را از صحنه زندگي اجتماعي كنار بزند. حقانيت اين دعوي پلوراليستي بر اين پيش فرض تكيه دارد كه اصول مشتركي از سوي اديان بزرگ توصيه نمي شود و همه اين آيينها پيروان خود را به تنگ نظري و تعصب فرامي خوانند، حال آن كه اديان، افزون بر همسويي شان در آموزه ها ـ كه در شماره پيشين طي مقاله اي با عنوان «همسويي آموزه هاي اديان» به اثبات رسيد ـ در دو محور اساسي ديگر نيز مشتركاتي را مطرح مي كنند كه تأثيري شگفت و ترديدناپذير در مسالمت جويي و همبستگي تمدن ساز پيروانشان دارند. در اين نوشتار دو محور يادشده را پي مي گيريم: